Kotimaan katsaus

Berner ministeriöineen taas autoilijan kimpussa

Ministeriö on jälleen yksityisautoilun kimpussa. MTV:n uutista lainaten: "Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin työryhmä selvittää, miten Suomessa päästään vuoden 2030 ilmasto- ja päästötavoitteisiin. Selvitystään varten työryhmä on pyytänyt lukuisia lausuntoja niin ministeriöiltä, virastoilta kuin yrityksiltäkin." Ykskantaan nämä selvitysmiehet ovat kertoneet, että yksityisautoilusta on tehtävä huomattavasti nykyistä kalliimpaa. Yllättävää, eikö?


Vaikea uskoa, että tällaisia toimia tarvitaan! Viittaan tällä siihen, että Suomi koko muun läntisen maailman myötä on alati kaupungistumassa. Toisin sanoen, mitä vähemmän maaseudulla asuu väestöä, sitä vähemmäksi käyvät myös yhteenlasketut pitkät ajosuoritteet. Kaupungeissa välimatkat ovat lyhyitä ja valtaosa kaupunkien asukkaista käyttää jo nyt joukkoliikennevälineitä lyhyisiin siirtymämatkoihinsa.


Väitänkin, että sitä mukaa, kuin maaseutu autioituu, vähenevät myös autoilun kokonaispäästöt. Tällöin perusteeksi autoilun hinnan korottamiseksi ei käy enää ilmastotavoitteiden saavuttaminen. Kaupungeissa autoilua voidaan rajoittaa muillakin keinoin ilman, että koko maan autoilijoiden maksusuoritetta tarvitsee nostaa.


Uskonkin, että tässä yritetään jälleen kerran löytää takaporttia, jolla voitaisiin hivuttaa jo useampaan kertaan kuopattua paikannusjärjestelmää autoilijoiden riesaksi. Tarkoitus on leipoa uutta rahastuskeinoa, kun edellinen yritys meni mönkään. Ilmastotavoitteet ovat vain pelkkä sairas sivujuonne koko keplottelussa, jolla kasvava vihervasemmistolainen poliittinen kenttä käännetään itsevaltaisen kyttäysjärjestelmän kannalle puoltamaan bisneseliitin voitonvarmaa rahasampoa. Vihreydellä on niin helppo myydä totalitarismia ja sehän menee ihmisiin kuin häkä. Nyt pitääkin olla valveilla ja seurailla mitä tuleman pitää. Nämä aikeet on syytä torpata heti, ennen kuin antaa Bernerille pikkusormensa. Se vie muuten lopulta koko käden!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Juuso Hämäläinen

Haluan, että kaksoiskansalaisuus poistetaan. Berner saa valita maansa ja päätyy Sveitsiin. Me emme hänen palveluksiaan täällä kaipaa. Voi yrittää samoja hulluuksia Sveitsissä. Vievat häneltä sitten sen ainoankin passin pois.

Täällä ehditään vielä ottamaan rouvalta ministerin auto pois. Hänen kiireensä tulee hoidettua HKLn lipullakin. Ei tule niin paljon tuhoa.

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Anne Berner voisi tuoda tuliaisina suoran demokratian mallia sieltä alppimaasta.

Käyttäjän ilkka07kiviniemi kuva
Ilkka Kiviniemi

Olenkin ihmetellyt että missä se nainen luuraa, kun ei ole julkisesti mitään puhunut. No nyt se sitten selvisi, kulisseissa uusia juonia juonimassa. Ammatti toki sekin, kun jotain on tehtävä, että voi sanoa jotain tehneensä. Turha ja kyvytön ministeri on häpeäksi maalleen. Ministerin palkka on kuin kapellimestarin kyvyin ansaittua. Kansa maksaa hikisellä työllään tämänkin lystin. Berner ei ole vakuuttanut edes omaa puoluettaan osaamisellaan.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Noista ajosuoritteista sen verran, että kaikista ajetuista ajokilometreistä puolet muodostuu alle 3km:n ajomatkoista. Liikenteen päästöistä huomattava osa siis syntyy yksinajavan kaupunkilaisihrakasan kuljettamisesta tyypillisesti kylmällä moottorilla lyhyitä matkoja.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Jos ajosuorite on 50 miljardia kilometriä vuodessa, on puolet siitä 25 miljardia. Jos se muodostuu esimerkiksi 1.5 km matkoista, tehdään tällaisia matkoja 16.7 miljardia kappaletta vuodessa.
Jos kaupunkilaisia ihrakasoja on Suomessa vähän yläkanttiin arvioituna 5 miljoonaa kappaletta, jokainen ihrakasa tekee 3333 automatkaa vuodessa, eli lähes kymmenen automatkaa joka päivä kesät talvet ja pyhät arjet. Se pitänee ihrakasat varsin kiireisinä? Moottorin kylmeneminenkään ei ole täysin varmaa, koska noin lyhyillä tauoilla kone ei ehdi jäähtyä kokonaan.

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/hand...

Liikenneinfran yksityistämistä pukkaa ja mustia laatikoita "teknisen" kehityksen vaatimuksena. Maksajina autoilijat, ja tarkennettuna henkilöautoilijat. Jo aikaisemmin torpettu liikenneinfran yhtiöittäminen olisi toteutuessaan moninkertaistanut autoilijan kustannukset, mutta nyt uskon, että tällä suunnitelmalla pannaan vielä paremmaksi.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Selvitys tuntuu olevan Bernerin tilaustyö ja täynnä itsestäänselvyyksiä. Johtopäätökset liikenteen visiolle selvityksessä ovat:
1. Globaalisti on syntymässä vallankumouksellisia uusia teknologisia läpimurtoja, jotka mullistavat nykyiset liikenne- ja viestintäjärjestelmät.
2. Perinteinen liikenne ja digitaaliset ratkaisut sulautuvat.
3. Tiedosta tulee kriittisin tuotannontekijä.
4. Suomen suurimmat mahdollisuudet ovat globaalisti syntyvien teknologisten ratkaisujen nopeassa ja laajamittaisessa hyödyntämisessä.
5. Mahdollisuuteen on tartuttava, koska näin voidaan kestävästi ratkaista Suomen erityiset sisäiset ja ulkoiset saavutettavuushaasteet.
6. Suomen on pakko radikaalisti uudistaa olemassa olevia rakenteita ja toimintamalleja sekä päätöksentekoa.
7. Tavoitteeksi tulee asettaa, että Suomen tulee olla globaalisti johtava älykkään liikenteen ekosysteemi.
8. Edellyttää investointeja, muutosvalmiutta, riskinottoa, uutta osaamista ja kokeilemisen kulttuuria. 9. Jos tässä onnistutaan, syntyy kestävää taloudellista kasvua, luodaan uutta liiketoimintaa sekä mahdollistetaan laadukkaat kansalaisten liikenne- ja viestintäpalvelut.
10. Muutos tehtävä niin, että se hyödyttää jokaista suomalaista.

No shit Sherlock, tästäkö maksettiin? Ympäripyöreitä kirjoittelevat tukemaan mustan laatikon ja yhtiöityksen uuusntayritystä. Jopa telealan vapautusesimerkki löytyy taas. Mielestäni joku Aallon opiskelija olisi saanut aikaan samanlaisen tekeleen harjoitustyötä kuin herrat Aho ja Lyly.

Paljon konsulttihenkistä tuubaa, jolla koitetaan perustella myös liikenneyhtiötä ja osan infrasta myyntiä yksityisille.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Mitä ihmeen järkeä on mouhottaa vihervasemmistolaisuudesta, kun hallitus on oikeistolainen ja liikenneministerinä on oikeistolainen vanhan rahan bisnesnainen?

Käyttäjän KansalainenKane kuva
Markku Nieminen

Äärioikeisto ja äärivasemmisto ovat kuin paita ja per*e! Aina yhdessä, juonimassa suuren enemmistön kukkarolla! Siksi!

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Onneksi tuolla keskellä Keskustalla meno on niin hemmetin reilua...

Käyttäjän KansalainenKane kuva
Markku Nieminen Vastaus kommenttiin #9

Se, Keskustakin kuuluu äärioikeistoon, niin kuin on hyvin jo nähty! Ei se, että itse sanoo olevansa jotain, todista mitään! Vain teot todistavat oikean karvan, niin Vasemmistolta kuin oikeistoltakin.

Käyttäjän AleksiParkkinen kuva
Aleksi Parkkinen

Mitä helvettiä ne päästövaatimukset oikein on? Onko pyrkimys että Suomessa on yksi auto sataa kansalaista kohden? Hallituksen mielestä kenelläkään ei näköjään ole asiaa pyörämatkaa kauemmas eikä sitä kauemmas saa päästä alle kahdessa tunnissa.

Asian vierestä sanon että autokannasta on turha itkeä jos ei olla valmiita laittamaan hybridejä myyntiin alle 2000 eurolla. Kivaa kuulla ulinaa 20 vuotta vanhasta autosta kun pitää muutenkin elää makarooneilla.

edit: tässä on sellainen tilanne missä voisin alkaa huutelemaan perustuslain takaamaa liikkumisen vapautta.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Päästöoikeuden hinta lienee jossain vitosen tienoilla co2-tonnia kohden. Sen verran kun maksat bensastasi tai autoilustasi veroa, ei asiassa pitäisi olla ongelmaa.
Tai sitten sidot hiilidioksidia päästöja vastaavan määrän, jolloin myöskään ei ongelmaa olisi.
Ehkä ongelma onkin joku muu; esimerkiksi valtion rahapula tms.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Sipilä varmaan ihmettelee, että mikä ongelma, miksi kaikki ei osta Teslaa kuten hän? ;-)

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Suomalaiset ostavat (T)Eslaa kyllä, kun muuhun ei ole varaa.

https://www.esla.fi/tuoteryhma/rollaattorit/

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Mitäkö on päästöt? No ne kuuluu Vanhasen II-hallituksen,liikenneministeri A.Vehviläisen EU tekemään päästösopimukseen. Päästöt -90 luvun tasolle.
Siihen kuului:
Rikkidirektiivi
Autoilu
esim.Nokian Ollilan työryhmä :tietullit,seurantalaite autoihin ym.

Ja Liikenneministerit Kyllönen,Risikko jatkoi.Nyt Berner mitä tuolloin jo oli sovittu.
Yhä edelleen yksi ministeri ei yksin tee päätöksiä. Niistä kaikista sopii keskeiset ministerit joka hallituspuolueesta ministeri-valiokunnassa. Lait valmistelee viestintä-liikenneministeriön valiokunta (jossa istuu kaikista puolueista jäseniä)Lait päättää eduskunnan enemmistö joka on aina hallituspuolueiden enemmistö.

Oli ministeri vaikka kotoisin Timbuktuksesta tai minkä puolueen ministeri tahansa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset