Kotimaan katsaus

Tieverkot myyntiin ja hävittäjiä tilalle


Iltalehti uutisoi tänään uudestaan herätetystä ajatuksesta myydä Suomen tieverkkoja hävittäjäkauppojen varjolla otsikoiden asiaa näin:


Avainvirkamies ehdotti: Tieverkot myymällä Suomi voi maksaa uudet hävittäjät - Valtio suunnittelee jälleen tieomistuksen uudelleenjärjestelyä”.


Tieverkot ovat siis jälleen militanttien tähtäimessä ja bisnesmiesten silmät kiiluvat kirkkaina täällä Pohjantähden alla. Ajatus on siis sellainen, että Suomen tieverkot myymällä ostettaisiin tilalle hävittäjiä. Tieverkoista saataisiin noin 20 miljardia euroa ja hävittäjähankinnat maksaisivat tästä karkeasti puolet. Samalla valtiolta säästyisi tienhoidollisia kuluja ja saman rahan voisi budjetoida toisiin kohteisiin, kuten esimerkiksi työttömyyden hoitoon tai terveydenhoitoon. Sen lisäksi tienkäyttömaksuista muodostuisi tulovirta osakkeenomistajille, jollaisena valtio ainakin aluksi pääosin toimisi. Esimerkit kuitenkin osoittavat, tämä olisi vain välivaihe täydellisen yksityistämisen tiellä. Kaunis ajatus sinällään, mutta ihmisoikeudet liikkumisen suhteen unohtuvat täydellisesti tässä monopolihankkeessa, jossa ei juuri kilpailullisin toimin hinnanmuodostus toteudu.



Ongelma lähtee siitä, että liikkumista ei enää nähdä perusoikeutena vaan liiketoimintamahdollisuutena. Tämä tarkoittaa sitä, että liikkuminen ei ole enää oikeus vaan mahdollisuus, jonka voi ostaa maksamalla siitä laskuttavalle yritykselle.


Kuinka moni oikeasti haluaa elää sellaisessa valtiossa, jossa ensinnäkin kaikkea liikkumista seurataan ja siitä vielä maksetaan?


Olisiko parempi ratkaisu liikkumisvero, joka olisi Yle-veron tapainen yleismaksu, jonka jokainen maksaa porrastetusti tuloistaan? Jokainen käyttää tietä riippumatta siitä, omistaako autoa vai ei. Kuitenkin kaikenlainen seuranta ja liikemiehille maksaminen voitaisiin unohtaa.


Tämä ei tietysti ole tarkoitus, koska pohjimmiltaan teiden rahoitukseen kyllä löytyisi loputon määrä erilaisia vaihtoehtoja. Jo nykyinen malli, jossa polttoaineen ja auton ostamisen ja omistamisen kautta kerätyillä veroilla maksetaan teiden ylläpitoa, voisi käytännössä hoitaa koko ongelman, jos nämä rahat käytettäisiin kokonaisuudessaan teiden hoitoon. Mutta ei, tämä ei ole tarkoituskaan.


Tarkoitus on nimenomaan yhtiöittää tiet ja tehdä siitä raakaa bisnestä liukumisvapauden kustannuksella. Tämä on puhtaasti ihmisoikeuksien vastaista toimintaa, jossa huijauksena käytetään väittämää siitä, että näin parannetaan palvelua ja tuodaan kuluttajille uusia tuotteita ja ”paketteja”, joita voi tien käyttöön liittyen ostaa.


Toisaalta pitää muistaa, että Bernerhän ei ole ensimmäinen, joka tällaista järjestelyä ehdottaa. Ensimmäinen lienee vasemmistoliiton Merja Kyllönen, joka muutamia vuosia aiemmin ajoi asiaa Jorma Ollilan viitoittamalla tavalla. Tuolloin aika ei kuitenkaan ollut kypsä. Onko se nyt?


Yhteenvetona voidaan todeta, että tässä asiassa ei ole siis selvää oikeistovasemmisto jakaumaa, koska nähtävästi kumpikin osapuoli on valmis kaventamaan ihmisoikeutta, liikkumista, bisneksen nimissä ja toisaalta heikentämään entisestään ihmisten tasavertaisuutta sen mukaan, missä ihminen kulloinkin sattuu asumaan. Selvää lienee, että maaseudun ihminen, joka ainakin toistaiseksi on ollut uskollisin keskustalaiselle politiikalle, kärsii tällaisista toimenpiteistä eniten.


Heijastevaikutukset ovat toki valtakunnallisia, koska tällainen järjestely mahdollistaa tieverkkojen käytön hinnoittelun rajattoman nostamisen. Esimerkiksi sähköverkkojen myynnin seurauksista olemme saaneet havaita, kuinka siirtohinnat ovat nousseet sen jälkeen kun toiminnasta on tehty ulkomaalaisomisteista bisnestä ilman kilpailullista pelkoa.


Toisin sanoen voidaankin kysyä, kenen todellinen etu olisi, jos tieverkot yksityistettäisiin? Tämä tarkoittaisi tien käytöstä koituvien maksujen suoraa siirtymistä kuluttajahintoihin lähes kaikessa. Tämä tulisi näkymään palkankorotusvaateissa, teollisuuden tuotteiden yksikköhinnoissa ja sitä myöden maamme yleisessä kilpailukyvyssä markkinoilla. En usko, että yhdenkään täysissä järjissään olevan isänmaalisen poliitikon tai virkamiehen tai naisen etu on ajaa tällaista Suomea. Tällaiseen lyhytnäköiseen ja nopeaa hyötyä tavoittelevaan haihatteluun ei yhdenkään varteenotettavan tahon tulisi lähteä mukaan. Jo aikaisemmat puheet, siis pelkät puheet näkyivät autokaupan tilastoissa pitkänä miinusmerkkisenä lukemana. Mitä olisikaan tapahtunut, jos hanketta oltaisiin viety ajatusta pidemmälle? Omasta mielestäni tällaisesta vakavaa haittaa valtakunnalle aiheutuvasta ”häiriköinnistä” saisi nostaa syytteen rikosnimikkeenä maanpetos. Tällaista kansalaisten yhdenvertaisuutta loukkaavaa muutosta ei saa katsoa läpi sormien saati päästää tapahtumaan – seuraukset olisivat vakavat ja merkittävät koko maalle ja sen kansalaisille. Siksi toivonkin asiasta nousevan ääntä, ennen kuin minkäänlainen kapina on liian myöhäistä. Maata ei saa myydä jalkojen alta – tämä on meidän yhteinen maamme, jossa pitäisi olla jokaisella yhdenverstainen liikkumisen mahdollisuus ilman keinotekoisia rajoitteita, kuten tiemaksuja. Ei tehdä Suomesta maata, jossa ihmisillä on paha olla!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

11Suosittele

11 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

>Ongelma lähtee siitä, että liikkumista ei enää nähdä perusoikeutena vaan liiketoimintamahdollisuutena. Tämä tarkoittaa sitä, että liikkuminen ei ole enää oikeus vaan mahdollisuus,.....

ooo

Karmeeta, jos noin on

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Jorma, me emme varmaan vain ymmärrä omaa hyväämme. Jos sähköverkot, terveydenhuolto, liikenne, koulutus, jne. saataisiin yksityistettyä, syntyisi niin paljon siunauksellista liiketoimintaa, ettei meidän varmaan tarvitsisi enää tehdä mitään. Tällä linjallahan ovat mahdollisuudet täysin rajattomia. Esimerkiksi liikenteestä olisi vain pieni askel vaikkapa jalkakäytävien käytöstä maksattamiseen. Eikös sekin olisi oikeudenmukaista kustannusvastaavuutta? Työtä tosiaan riittäisi vaikka miten monelle.

Vakavasti, Kokoomus ajaa linjaa, jolla luodaan tarpeetonta ja kustannuksia kasvattavaa liiketoimintaa. Vaikka verot mahdollisesti pienenisivät, menot kasvaisivat rankasti. Kyseessä ovat siis syöpä, jonka etäpesäkkeet ovat leviämässä kaikkialle. Lopulta se tappaa.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Ja eduskuntatalosta grillikioski...

Henry

Käyttäjän JukkaLaulajainen kuva
Jukka Laulajainen

Se että moisia mietitään pitäisi kyseenalaistaa koko hallituksen toimintakyky.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Puhtaasti puolustukselliselta kannalta Suomen tieverkko kannattaisi myydä poiskuljetettavaksi. Kun ei olisi teitä, oisi vihollisen liikkuminen paljon vaikeampaa. SA INT menee metsässäkin.

Sikseen toisekseen eihän tiettömässä Suomessa olisi kenelläkään mitään intressiä valtaamiseen.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Vähän vakavammin:
Luonnollisten monopolien yksityistäminen ja kansallisvarallisuuden ulkoistaminen on Kokoomuksen bravuureja. Ehdottelijavirkamiehen taustoja en tiedä, vaan Kokoomus on sentään hallituksessa, joten vaaran paikka.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Näyttää siltä, että kokoomus haluaa yksityistää asioita, jotka toimivat paremmin julkisessa omistuksessa, demarit ja vassarit sosialisoida asioita, jotka yksityinen hoitaa paremmin ja vihreät pyrkivät hävittämään kannattavasti toimivat asiat ja kepu pyrkii pönkittämään tukiaisilla kannattamattomia asioita. Ihme, että näistä ponnistuksista huolimata tämä systeemi toimii vielä toistaiseksi näinkin hyvin.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Ehdotus kuuluu sarjaan suuri puhallus tai ainakin sen yritys. Jostakin kumman syystä näitä tupsahtelee etenkin tuolta Trafin suunnasta, milloin suoraan, milloin mutkan kautta. Joskus ollaan ajamassa ajoneuvojen satelliittivalvontaa, joskus alkolukkoja kaikkiin autoihin, joskus jotakin muuta. Yhteistä kaikille noille ideoille on, että pyritään rakentelemaan yskityistä rahastusautomaattia joko kauppaamalla lain voimalla tarpeetonta tai myymällä luonnollisia monopoleja yksityiseen omistukseen. Tässä olisi muuten niille tutkiville journalisteille kunnon työkenttää, että ei tarvitsisi käyttää voimavarojaan hyttysten kuurnimiseen.

Toimituksen poiminnat