Sähköautoistuminen on suuren luokan huijaus!
Suomalaiset purnaavat sähkön siirtohintojen noususta. Toisaalta vaatimukset sähkönverkon toimivuuden turvaamisesta edellyttävät kaapeleiden kaivamista maaperään. Vuonna 2045 Suomen teillä pitäisi kulkea kaksi miljoonaa sähköautoa. Globaaleja tavoitteita en tiedä, mutta jos tavoitteet ovat samansuuntaiset, puhutaan miljardeista ajoneuvoista, olettaen, että väestö vaurastuu ja yhä usemmalla on auto ja väestön määrä kasvaa.
Sanoisinko, että pitää olla melkoinen optimisti, jos todella kuvittelee, että tämä utopia on joskus todellisuutta.
1. Mistä akkukemikaalit? Pitää ottaa huomioon, että autot eivät ole ainoita, jotka tulevaisuudessa toimivat akkuteknologialla.
2. Jos nyt jo itketään sähkön siirtohintoja niin mitä se on sitten kun moninkertaistuvan sähköntarpeen vaatimukset täyttävät kaapeloinnit kaivetaan maahan? Alumiini ja kuparijohdannaisia kannattaa kuitenkin alkaa hyvissä ajoin ostella, koska näiden hinnat nousevat pilviin. Sähkön kulutus, kun kasvaa sähköautojen lisäksi myös muissa sovelluksissa.
3. Onko todella realistista, että jos maailman ihmisistä suurin osa ajelee muutaman sadan euron ruostekasoilla, että näillä ihmisillä olisi todella varaa siirtyä sähköautoihin? Miten turvataan työvoiman liikkuvuus ja taloudelliset näkökulmat? Säilyykö kilpailukyky? Ovatko ihmiset valmiita tähän ja miten ollaan otettu huomioon tästä kaikesta aiheutuvat levottomuudet, joista Ranskassa keltapaidat ovat ensimmäinen ilmentymä?
4. Onko realistista, että kasvava energiantarve kyetään turvaamaan siirtymällä uusiutuviin energiamuotoihin huomioiden, että ydinvoima on monessa maassa vastatuulessa?
Väitän, että tässä asiassa ei olla ajateltu asiaa realismin kannalta mitenkään. Paperilla asiat usein näyttävän hyviltä, kunnes käytäntö osoittaa tavoitteet mahdottomiksi. Koskakohan ihmiset oppisivat olemaan kaukaa viisaita?
”Mistä akkukemikaalit? ”
Lähinnä kai ne mineraalit eli raaka-aineet. Ne tulee kaukaa (laivakuljetukset)) ja niitä varten louhitaan paljon maata ja usein lapsityövoimalla.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä toi akkukemikaali on ihan oikea nimitys kun esimerkiksi nikkelisulfaatti niminen ”karsinogeeni” ja ympäristömyrkky on oleellinen osa sähkökikottimien akuissa.
Mielenkiintoista tässä on se että vihreät on ”hyökännyt” rajusti Terrafamen kimppuun mutta vaativat kuitenkin sähköautoja samaan aikaan. Melko ristiriitaista mutta ihan normaalia virheitten toimintaa.
https://www.terrafame.fi/ajankohtaista/uutiset/201…
Ilmoita asiaton viesti
Ei ne akkuihin tarvitavat mineraalit lopu maapallolta, mutta kysynnän kasvaessa niiden hinnat voivat vähän kohotakin, mistä taas seuraa se, ettei sähköautojen hinnat putoakaan ihan niin nopeasti kuin toiveikkaasti on odotettu. Infrastruktuurimuutokset maksavat nekin.
Jos n. 10% autoilijoista on varaa ostaa uusi sähköauto ja sitä pidetään 4 vuotta, kunnes taas ostetaan uusi, niin tällöin menisi yli 40 vuotta, että myös tonnin koslilla ajavilla olisi sähköauto käytettävissään. Eihän 40 vuotta vanhalla sähköautolla ehkä ajeta kovin kauas?
Ilman ydinvoimaa asiat ovat kovin paljon vaikeampia.
Olen kirjoitellut ilmastokurjistamisesta jo vuosia. Nyt sen ovat ilmastonvakioijatkin huomanneet:
https://roskasaitti.wordpress.com/2018/12/15/merkk…
Ilmoita asiaton viesti
http://seppoviljakainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2…
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole myöskään liioin keskusteltu siitä, että sähköauto on onnetomuustilanteissa huomattavasti vaarallisempi kuin nykyiset polttomoottoriautot. Tämä lienee sivuseikka pyrittäessä päämäärään keinolla millä hyvänsä!
Ilmoita asiaton viesti
Lyijyakkujen kieltokaan ei välttämättä ole hyvä idea, jos samalla on
tarkoitus siirtyä sähköautoihin. Kyseiset akut voitaisiin suunnitella
niin, että niissä oleva lyijy pysyisi akun sisällä koko käyttöajan.
Ilmoita asiaton viesti