Sähköautoilun utopia
Kun nyt puhutaan sähköautoista ja kuinka jokaisen tulisi sellainen ostaa niin onko kukaan realisti ihan oikeasti laskenut, minkälainen kustannus siitä syntyy, kun esimerkiksi 70 -luvun kerrostalolähiön autolämmitystolpat sähköistetään 22 kW latauspisteiksi kaikille esimerkiksi viidellekymmenelle parkkipaikan omistajalle? Tämä voikin sitten suhteuttaa siihen, että koko maassa vastaavia parkkipaikkoja on vähintäänkin kymmeniä tuhansia. Silloin kun nämä talot on aikoinaan sähköistetty, suurimmat sähkösyöpöt olivat putkiradio ja sähköhella. Isoin kaapeli meni taloyhtiön saunaan! Sitten kun aletaan pohtia sitä, että ihan vakavissaan aletaan kaivaa niitä ranteen paksuisia kaapeleja maahan niin vastaan tulee vanhoja viemäreitä, kaukolämpöputkia, vesijohtoja, peruskalliota ja kaikkea tämän väliltä. Ja jos tässä ei ole vielä tarpeeksi realismia niin sähkömiehen liksa lähtee siitä 60 euroa per tunti (voi olla enemmänkin), kun mukaan lasketaan tellit, lellit, työnantajan katteet yms. Tämän lisäksi, kun kovin tohina on päällä niin sähkömiehistä tulee pulaa ja palkat nousevat entisestään. Lisää rotanmyrkkyä ruoskittuihin haavoihin: kun koko maailman sähköautoilijat innostuvat, myös kaapeleiden hinnat lähtevät väistämättä nousuun. Ei se alumiini tai kuparikaan ilmaista ole, eikä niitä ole rajatonta määrää maailmassa. Niiden valmistus maksaa ja niiden valmistus saastuttaa! Näitä faktoja kun mutustelee niin on entistä helpompi ymmärtää, miksi erilaiset tienkäyttöä tutkivat foorumit ja asiantuntijat suosittelevat yhä enenevissä määrin yksityisautoilusta luopumista. Yhä ymmärrettävämmäksi käyvät vaatimukset tietulleista ja veronkorotuksista. Eikä ihme ole sekään, miksi valtio tahtoi eroon Fortumin sähköverkoista. Ainoa virhe näillä on, että kuvittelevat ihmisten olevan tyhmiä, eikä näkevän heidän ympäripyöreiden selitysten lävitse, miksi esimerkiksi pelkkä polttoaineveron korotus ei sovi kattamaan valtion tienkäytöstä aiheutuvia kustannuksia vaan tarvitaan käyttöön perustuvia erillismaksuja. Toki niitäkin hölmöjä on, joihin selitykset uppoavat! Kaavaillut sähköautoilu-utopiat nielevät yksinkertaisesti niin käsittämättömän paljon rahaa, että yksityisautoilu laajemmassa kaavassa ei vain ole mitenkään mahdollista. Jotta tämä "unelma" edes jotenkin onnistuisi, vaaditaan erilaisia kyydinjakamispalveluja, yksityisautoilusta luopumista, yhteiskimppa-autoja jne. Realismia ei ole, että jokaisen omakotitalon ja päätyrivarin pihalla törröttää 22 kW latauspömpeli. Tätä tehontarvetta ei millään paikallisella tuulimyllyllä kateta vaan jos tähän lähdetään, on joka kylässä oltava oma miniydinreaktorinsa. Tähän skenaarioon eivät usko edes fiktiokirjailijat, joten ainoa vaihtoehto on joko unohtaa koko hömpötys kokonaan tai sitten puhtaasti tunnustaa, että läskiksi menee, mutta menköön!
Tähän kohtaan lisäisin…
”Lisää rotanmyrkkyä ruoskittuihin haavoihin: kun koko maailman sähköautoilijat innostuvat, myös kaapeleiden hinnat lähtevät väistämättä nousuun.”
Luojan kiitos rotanmyrkkyä ei enää myydä tavallisille pulleroille. Armo on käynyt sekä rotille, että normaaleille kuolevaisille, joiden haavoihin sitä ei enää jutussa mainitulla tavalla hierota.
Muilta osin kirjoituksessani olen täysin vakavissani!
Ilmoita asiaton viesti
Aihe kiinnostaisi, mutta ei jaksa lukea kun on yhtä ilman kappalejakoa. Kaikella ystävyydellä suosittelen jakamaan kirjoituksen jatkossa osiin.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoituksesi on typerää tietämättömyyttä ja ennakkoluuloisuutta, Ei kotilataukseen tarvitaan 22kW tehoja, koska autoissa olevat AC-laturit ovat yleensä yksivaiheisia, siis n.3-6kW tehoisia. Yhdestä vaiheesta 16A sulakkeen takaa voi ladata oikein hyvin yön aikana. Ranteenvahvuiset kaapelit -huuhaata siis nekin. Kaikkein noloin kohta kannaltasi on tuo pelko sähkön riittämättömyydestä.
https://tekniikanmaailma.fi/kysy-tm-toimitukselta-…
Ilmoita asiaton viesti
Kuka odottaa auton latautumista tuntikausia?
Ilmoita asiaton viesti
Häh? Kaikki autot seisovat pysäköitynä suurimman osan vuorokaudesta. Yö on kätevää latausaikaa. Koetahan nyt ymmärtää, että ei se 22kW lataus tolpppa mitään autuutta tuo, jos auto ei sitä tehoa pysty hyödyntämään. Vain harvoissa sähköautoissa on kaksi- tai kolmivaiheinen vaihtovirtalataus. Syy on se, että maailmalla on enimmäkseen vain yksivaiheista sähköä kotitalouksissa. Tesloissa, Audissa ja Volkkareissa kai max. 11kW, Renault Zoessa 22kW, muissa 2,3-6.6kW.
Ilmoita asiaton viesti
Blogissa puhutaan kerrostaloissa ja rivareissa asuvan kymmeniä jopa satoja autoilevia asukkaita. Jos ja kun heidän sähköautonsa pidetään päivittäin ajokunnossa, on ranteen vahvuiset kaapelit täysin realismia.
Ilmoita asiaton viesti
Paitsi sähköauto ei tarvitse jatkuvasti 22 kW pikalaturia.
Useimmiten sähköautot ladataan kotipihassa yön yli pienemmällä virralla ja harvoin akku on täysin tyhjäksi ajettu.
Ilmoita asiaton viesti
Paitsi, että pikalataus tarkoittaa kyllä 50kW tasavirtalatausta pikalatausasemalla. 22kW on latausteho kolmivaihevirralla, eli 3x32A 230V..
Ilmoita asiaton viesti
En ole montaa kertaa kuullut sähköautojen yhteydessä puhuttavan autojen lämmityksen ottamasta tehomäärästä/energiamäärästä kuten kesällä auton jäähdytyksen vastaavasta. Voi tietenkin olla niin, että sähköautoihin asennetaan lämmittimet/ilmastoinnit toimimaan polttomoottorilla, niin toimivat nuokin heti kun starttaa sähköautoa.
Ilmoita asiaton viesti
Ilmalämpöpumppu on yleinen järjestely nykysähköautoissa. 1200:sen Ladan jälkeen ajattelin, että parempaa talviautoa ei ole eikä tule, mutta Renault Zoe on kyllä peitonnut sen. 😉
Ilmoita asiaton viesti
Sondorssilla on ilmeinen tarkoitus tuoda 10 000 dollarin e-auto markkinoille, Lähinnä sopinee kaupunkikäyttöön, missä toki suurin osa liikenteestä tapahtuukin. https://www.startengine.com/sondors-electric-car
Ilmoita asiaton viesti
”Kun nyt puhutaan sähköautoista ja kuinka jokaisen tulisi sellainen ostaa niin onko kukaan realisti ihan oikeasti laskenut, minkälainen kustannus siitä syntyy, kun esimerkiksi 70 -luvun kerrostalolähiön autolämmitystolpat sähköistetään 22 kW latauspisteiksi kaikille esimerkiksi viidellekymmenelle parkkipaikan omistajalle?”
Laskettu Kymenlaakson Sähkön siirtohinnoilla.
1. 50 x 22 kW = 1100 kW
2. Vaadittu virta 3 x 1590 A : tarvitaan siis 16 kpl 3 x 100 A:n syöttöjä
3. Kotkassa 3 x 100 A syötön siirron perusmaksu on 169,75€/kk
4. Pelkät siirtoperusmaksut siis kuukaudessa 16 x 169,75€ = 2715 € /kk
5. Pelkkkä siirron perusmaksu on siis 54,32€/kk per latauspaikka.
Tämän päälle kymmenien tuhansien eurojen kaapelointi/asennuskulut ja sitten kirsikkana päälle vielä itse sähkön kulutuksesta aiheutuva lasku.
Ilmoita asiaton viesti
Tässäkin keskustelussa ärsyttää ääripäiden polarisoituminen. Toisten mielestä sähköautoilu tarkoittaa sitä, että pikalatausasemia kylvetään jokaiseen parkkiruutuun, mitään kuormanhallintaa ei käytetä, ja sitten kauhistellaan kuinka kalliiksi sellainen tulisi. Toinen ääripää sitten esittää, että jokainen vanha autolämmityspistorasia sellaisenaan olisi sähköauton lataukseen sopiva.
Todellisuus löytyy ääripäiden välistä. Jos asuu uudehkossa pientalossa ja tyytyy vaikkapa 8 A latausvirtaan (ja auto todella vain tämän verran virtaa ottaa), muutoksia ei välttämättä tarvita. Vanhan kerrostalon pysäköintikenttä voi edellyttää isompaakin remonttia. Toisaalta sähköjärjestelmien elinikä muutenkin on rajallinen, joten sähköremontti on monilla ajankohtainen täysin sähköautoilusta riippumatta.
Joka tapauksessa, jos on varaa hankkia sähköauto, pitäisi myös olla varaa pyytää sähkömies tarkastamaan ajatellun latauspaikan tekninen soveltuvuus ja kunto.
Ilmoita asiaton viesti
Henkilökohtaisesti en oman taloni pääsulaketta muuta. Tyydyn hieman maltillisempaan versioon pikalatauksesta. Lisään myös latauksen poiskytkennän, jos talon muut tarpeet vaativat. Koska kotihan vaatii myös muuta energiaa kuin autonlautausta. Huolehdin myös siitä, että minkään vitun tuulivoiman takia auton akusta ei imaista mitään takaisin valtakunnan verkkoon.
Itse olen valmis ostamaan toiseksi autoksi sähköauton, kun löytyy sopivan hintainen 300 km yhdellä latauksella kulkeva väline. Toista autoa tarvitsemme puhtaasti työtäni varten. Ilman autoa olisin tälläkin hetkellä lomautettu tai olisin joutunut hakeutumaan toisen työnantajan palvelukseen. Yleensä tällä alalla kuitenkin ilman autoa ei pysty oikeastaan töissä käymään. Joudun siis veroja maksaakseni maksamaan veroa. Käsittämätöntä. Toiseksi autoksi riittäisi hybridi, jos sillä pystyy vetämään peräkärryä ja pääsee 800km päähän. Sillähän pääseen.
Vaihtoehto olisi tietenkin yhteiskunnan muuttuminen autottomaksi, mutta kaikkien pitäisi asua pääkaupunkiseudun kaltaisella alueella. Minusta se on kuvaus vihreästä helvetistä. Tällä hetkellä saattaa kahdeksan tunnin työpäivästä selvitä 9,5 tunnilla ( huom normi kansalaisen työpäivää pidentää palkaton vähintään puolen tunnin ruokatauko). Mutta mitä siellä helvetissä asuvilta olen kuullut siihen kuluvan samoilla työmatkoilla, jopa 11 tuntia julkisilla.
Ilmoita asiaton viesti