Kotimaan katsaus

Alaikäiset autoilijat!

Olen ollut jonkinlaisessa uutispimennossa, koska vasta eilen kuulin ensimmäistä kertaa, että uuden lain myötä alle 18 -vuotiaat voivat saada tietyin edellytyksin ajo-oikeuden oikeaan henkilöautoon. Tällaisia edellytyksiä voivat olla esimerkiksi pitkä koulumatka tai esimerkiksi kaukana olevat harrastukset!

 

Siihen en ota kantaa, onko tämä turvallista vai ei? Monen täysiverisen aikuisen kohdalla ajokortin myöntämistä olisi voinut pohtia paljon kauemminkin ja tällaisiin maanteiden sankareihin törmää liikenteessä tuon tuosta. Siksi ikä ei välttämättä ole asia, joka määrittelee henkilön kyvykkyyttä liikenteeseen, vaikka voikin olettaa, että tietyt hormonaaliset ym. seikat vaikuttavat nuorisolla enemmän kuin maagisen täysi-ikäisyyden saavuttaneilla.

Sen sijaan mielenkiintoista on, että samaan aikaan hallitus pyrkii kaikin keinoin torjumaan ilmastonmuutosta. Yksi osa tätä torjuntaa on autoilun kaikenkarvainen suitsiminen. Tämän logiikan valossa voisi olettaa, että ajokortin myöntämisikää pitäisi pikemminkin kasvattaa kuin laskea ja toisaalta loppupäästä evätä yhä varhaisemmassa vaiheessa - ennen dementian ensioireita.

Oikeastaan ajokortin saamisen kriteerien tiukennus olisi melko neutraali tapa puuttua autoiluun ja sen aiheuttamiin päästöihin yleensä. Tällöin samanlaista vastakarvaa tuskin syntyisi kuin esimerkiksi tiemaksuja tai polttoaineverojen korotuksia ehdottaessa. Harva vastustaisi sellaista, johon ei ole edes oikeutta. Saavutetuista eduista on vaikeampi luopua.

Siksi onkin varsin kummallista, että ajokortti myönnetään yhä nuoremmille. Pikemminkin olettaisi, että nykyisen ilmastohysterian myötävaikutuksesta nuorille jaettaisiin ilmaisia matkalippuja julkisiin kulkineisiin. Kortsujahan tuleva hallitus aikookin jo jatkossa jakaa ilmaiseksi, jotta kansakunnan määrä ei pääse ainakaan tämän vuoksi liiaksi paisumaan.

Toki jos sen sijaan ajatellaan valtion tulopolitiikkaa niin tällöin tämä päätös näyttäytyykin täysin eri valossa. Jos valtion tarkoitus onkin lypsää enemmän rahaa autoilusta niin tällöin myös enemmän autoilijoita (riippumatta iästä), tarkoittaa myös enemmän tuloja verokirstuun. Voisiko ne (poliitikot) siellä olla niin kettuja, että ilmastomuutosta ponnekkaasti torjumalla ajetaan verot ylös, mutta samalla takapiruisesti kasvatetaan autoilijoiden määrää euron kuvat silmissä kiiluen? - Epäilen! Poliitikoista kun ei löydy kuin selkärangaltaan suoria ja moraalisesti horjumattomia, joille ei tällainen tulisi pieneen mieleenkään. Kunhan vain mutustelin, koska pidän erityisesti salaliitoista...mene ja tiedä!

 

Lähde:

https://yle.fi/uutiset/3-10827951?fbclid=IwAR1PMo1TVLs1nGXhtKK6JNArVnG-6ozK9Ly6qil2-iUFe_ucz0BPfBBUJvs

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän virtanenanttim kuva
Antti Virtanen

Ainakin kaivurikuski (lienee maanrakennus ammattitutkinnon opiskelija) tarvitsee kortin päästäkseen työharjoitteluun. Ja heillä ilmeisesti poikkeuslupa on enemmänkin sääntö, kuin poikkeus. Varmasti useita vastaavia aloja.

Harrastukset perusteena onkin vaikeampi kysymys. Millä tasolla pitää harrastaa ja miten se pitää todentaa?

Käyttäjän pasikarhunen9 kuva
Pasi Karhunen

Olet Virtanen todellakin synkässä uutispimenossa, kun syytät Rinteen hallitusta edellisen hallituksen tekemästä lakimuutoksesta.

Käyttäjän harrivirtanen kuva
Harri Virtanen

Ehkä sellaisen tulkinnan kirjoituksesta voi tehdä vaikka varsinaisesti en mistään ketään syytäkään. Sen sijaan omintakeisella tyyliläni yritän viestittää, että ihme kun hallituksen tai aikaisempienkaan hallitusten prioriteettina autoilun osalta ei ole kiristää ajoluvan myöntämisen kriteerejä, vaikka se olisi ilmastonäkökulmasta katsoen yksi tehokkaimpia keinoja hillitä autoilua ja sen päästöjä kokonaan. Parempi tapa kuin yrittää nykyisille ajoluvan jo saaneille pakkosyöttää uusia autoiluveroja. Ajatustaan ei ole aina kovin helppoa pukea sanoiksi sillä tavalla että kaikki sen ymmärtäisivät.

Käyttäjän pasikarhunen9 kuva
Pasi Karhunen
Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Ainakin teoriassa tuo voi myös vähentää liikennettä. Jos aikuinen käy viemässä lapsen harrastuksiin/kesätöihin tms ja sitten hakee hänet illalla, ajetaan sama matka 4 kertaa. Jos lapsi itse ajaa paikalle ja sitten takaisin, ajetaan väli vain 2 kertaa.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Tutkittua tietoa näistä ikäpoikkeusluvalla kortin hankkineiden menestymisestä liikenteessä ei vielä ole. "Näppituntumalla" ajokieltokoulutuksia verkko-opintoina toteuttavana edustus ajokieltokoulutuksissa tällä ikäluokalla on kyllä suhteettoman suuri (15-20%). Seuraava ihmislaboratoriohan aloittaa toimintansa marraskuussa, nimittäin silloin tulevat kevytautot liikenteeseen. 15-vuotiaat pääsevät mopoauton lisäksi myös kevytautoilla opettelemaan liikenteessä toimimista. Pakollinen koulutusvaatimus on 4 teoriatuntia. Kaikkinensa kuljettajien osaamiskirjo tulee olemaan kovin vaihteleva.
Tuo kevytautojen koulutuksen minimaalisuus on verrattavissa siihen, jos uimaopetusta annettaisiin heittämällä lapsi laiturilta syvään veteen ja katsottaisiin oppiiko uimaan vai ei.
Kevyen liikenteen liikenneturvallisuus on myös erityinen huolenaihe.

Käyttäjän harrivirtanen kuva
Harri Virtanen

Näin se on tietysti, mutta pitää muistaa, että traktorilla nuoret ovat voineet ajella jo iät ja ajat. Nykyiset usean tuhannen kilon Valtrat kulkevat heittämällä sen 60 km/h.

Käyttäjän IlkkaNielsen kuva
Ilkka Nielsen

Vähemmän niitä traktoreita on näkynyt kaupunkikuvassa. Huolestuttavintahan tässä nyt on se, kestääkö lapsen pää, eli aivot nyt vain eivät ole vielä kehittyneet sellaiselle kypsyysasteelle, joka mahdollistaisi kestävän vastuunkannon ja kouluttamattomuus ei tuota ymmärrystä riskeistä eikä oman toiminnan seurauksista. Huono yhdistelmä. Totuus nuorten kohdalla kuitenkin on se, että 15-24 vuotiaiden yleisin kuolinsyy on liikennekuolema.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset